Special exhibitions 시간의 의미 2020 제13회 전주국제사진제에 여러분을 초대합니다.

시간의 의미
시간의 의미 전시서문 보기

시간 時間 의 의미

김수강, 김정현, 최수정(Kim sookang/ Kim jung hyun/ Choi soo joung) 작가는 모두 고전적인 프로세스의 프린트 과정을 통해 작품활동을 한다는 공통점이 있다. 김수강 작가의 검프린트 Gum dichromate print, 김정현 작가의 카본 프린트 Carbon print, 최수정 작가의 백금&팔라듐, 솔트 프린트 Platimum & Palladium print, Salted paper print는 모두 고전 프린트의 방식들이며 일반적 프로세스와는 달리 많은 시간과 노력을 요한다.

다양한 방식의 고전프린트들은 단순히 고전적인 사진 프린트 방식의 하나라기보다는 사진과 판화, 회화의 속성을 모두 가지고 있다고 말할 수 있다. 특히 순간을 촬영한 사진 한 컷이 전통적인 과정을 통해 종이 위에 여러 이미지들을 쌓아가며 완성되는 점이 매우 흥미롭다. 다른 작업들이 그렇지 않다는 것은 아니지만, 고전 프로세스를 고집하는 이들에게 작품을 완성하기 까지는 훨씬 많은 시간과 노력이 소요된다. 그렇기에 그 시간들이 각 작가들에게 가지는 의미는 매우 중요하다.

김수강 작가의 (In my hand)와 (Trivial Story)는 1997년과 2003년 에 제작된 시리즈이다. 20*24인치 한 작품을 인화하기 위해서는 대상을 선택, 촬영, 인화를 위한 필름을 만드는 시간을 제외하고도 인화 과정에만 2주일의 시간이 소요된다. 촬영에서 사물의 10%를 작가가 알게 된다면, 프린트 과정을 통해 나머지 90%를 알아가게 된다고 작가는 말한다. 수없이 많은 시간을 작업에 쏟으며 작가는 사물을 훨씬 더 자세히 알게 되고, 대상의 우주를 완전히 알게 되는 느낌, 새로운 우주를 알아가는 느낌을 받게 된다고 이야기 한다. 이러한 시간 속에서 작가는 오롯이 이미지 속의 사물과 연결되고 사물의 세계, 사물의 우주로 나아간다.

김정현 작가의 (부활) 시리즈는 작품의 오브제인 알을 태우고 남은 재와 그을음을 카본 잉크 대신 색소로 사용한다. 고전 프린트 기법의 하나인 카본 프린트를 이용하고 있고 이 기법이 가지는 매력은 대다수의 사진이 평면적이라면 카본 프린트는 레이어가 쌓이면서 이미지를 만들기 때문에 상당히 입체적이다. 실제로 사진을 보면 찐득한 색소의 질감을 느낄 수 있고, 시간이 지나면 퇴색되는 사진과 달리 카본 프린트는 오래 색감을 유지한다는 특징도 있다. 김정현 작가 작품 오브제인 알은 생명의 시작이자 죽음을 표상하지만, 다양한 의미의 ‘부활’을 상징적으로 표현하고 있다. 최수정 작가의 (Flower Portraits)과 (Seascape)은 백금&팔라듐 프린트 기법과, 솔트 프린트 기법을 통해 완성되었다. 이 두 프린트 기술은 복잡하지만 일련의 작업 과정들을 통해 작가의 생각을 드러낸다는 점, 예술이라는 단어의 어원이 숙련된 솜씨나 기술을 뜻하는 테크네 techne에서 비롯되었다는 점에서 흥미롭다. 속도와 기술이 지배하는 현 시대에 고전 프린트 기법은 인간의 감성을 자연스럽게 표현할 수 있는 매체적 특징을 가진다. 비록 느리고 고된 작업이지만, 사진을 촬영하는 것으로만 끝나는 것이 아닌, 최종 결과물을 만들어 가는 과정까지도 예술 행위로 여겨지기 때문에 이러한 과정은 작가의 사진에 있어 고유한 형식 이자, 창작과정에서 경험하는 작가의 즐거움의 도구이다.

김지민(기획자)

The meaning of time

Artists Sookang Kim, Junghyun Kim, and Soojung Choi all have a common point of working through a classic process of printing. Sookang Kim’s Gum dichromate print, junghyun Kim’s carbon print, soojung Choi’s platinum & palladium print, and salted paper prints are all classic printing methods, and unlike general processes, they require a lot of time and effort.
It can be said that the various types of classical prints are not simply one of the classical photo print methods, but have all the attributes of photography, printmaking, and painting. In particular, it is very interesting that a photo of a moment is completed by stacking multiple images on paper through a traditional process. It is not that other works are not so, but it takes much more time and effort to complete the work for those who insist on the classical process. Therefore, the meaning of those times for each writer is very important.
(In my hand) and (Trivial Story) by Sookang Kim are series produced in 1997 and 2003. In order to print a 20*24-inch work, it takes two weeks to print the process, excluding the time to select an object, shoot, and make a film for printing. If the artist knows 10% of the objects in the shooting, she says, she gets to know the remaining 90% through the printing process. After spending countless hours on his work, the artist says that he gets to know things in much more detail, and he feels that he gets to know the universe of the object completely, and that he gets to know a new universe. In this time, the artist is connected with the objects in the image and proceeds to the world of objects and the universe of objects.
In the (Resurrection) series by Junghyun Kim, the ash and soot remaining after burning eggs, the object of the work, are used as pigments instead of carbon ink. Carbon print, one of the classic printing techniques, is used, and the attractiveness of this technique is that if the majority of photos are flat, the carbon print is quite three-dimensional because layers are piled up to create an image. In fact, when you look at the photo, you can feel the texture of the thick pigment, and unlike the photo that fades over time, the carbon print also has the characteristic of maintaining the color for a long time. Al, an object of Kim Junghyun kim's work, represents the beginning of life and death, but symbolically expresses resurrection in various meanings.
(Flower Portraits) and (Seascape) by Soojung Choi were completed through platinum and palladium printing and salt printing. These two printing techniques are complex, but they are interested in that they reveal the artist's thoughts through a series of working processes, and that the etymology of the word art is derived from techne, which means skilled craftsmanship or skill. In the present age dominated by speed and technology, classical printing techniques have a media characteristic that can naturally express human emotions. Although it is a slow and laborious work, this process is regarded as an artistic act, not only by taking a picture, but also to the process of creating the final result. This process is a unique form in the artist's photography and the artist's enjoyment in the creative process. It's a tool.

jeeminkim

김지민 金知敃 KIM JEE MIN

JIMINK@GMAIL.COM

EDUCATION

홍익대학교 대학원 디자인 공예학부 사진전공 박사학위 수료 2015
U.S.A 텁스 유니버스티TUFTS UNIVERSITY 사진&영상 설치미디어과 석사학위 취득 2012
U.S.A 스쿨오브비쥬얼아트SCHOOL OF VISUAL ART 사진&영상 디자인 석사학위 취득 2008
전주대학교 예체능 영상학부 사진학과 영미언어문화전공(부) 학사학위 취득 2006

WORK EXPERIENCE

강사경력
전북대학교 산업디자인학부 2012.09~현재
전주대학교 문화관광부 2019.03~2019.12
전북대학교 기초교양학부 2012.09~2016.12
홍익대학교 산업디자인학부 2016.03~2017.02

기타경력
전주포토페스티벌, 운영위원 2015.06~현재

X
온라인 전시관 보러가기
위로